نشست کتابخوان شهریور ماه

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 134
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 134
بازدید ماه : 2292
بازدید کل : 47528
تعداد مطالب : 794
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

<
نویسنده : فتاحی مسئول کتابخانه
تاریخ : سه شنبه 6 شهريور 1397
نظرات

ششمین « نشست کتاب خوان » به مناسبت هفته ولایت و امامت با موضوع واقعه غدیر با همکاری پایگاه مقاومت بسیج حضرت فاطمه معصومه (ص) در کتابخانه پروین اعتصامی برگزارگردید. 

در این نشست 6 عنوان کتاب با موضوع غدیر معرفی شد، که در ادامه به مرور اجمالی آنها می پردازیم، معرفی کتابها به شرح ذیل می باشد:

عنوان: غدیر/ نوشته: علی صفائی حائری/ ارائه توسط: طاهره حسن نژادی

داستان غدير و تاريخ غدير، از عظمت غدير و ضرورت ولايت و ريشه ای بودن اين مساله خبر می دهد. اين نوشته به تحليلی از ولايت و زيربنا و پايه های آن، ضرورت ولايت و هدف از اين ولايت و رهبری و گام های رسول نسبت به اين ولايت و رهبری می پردازد. . زندگی بسیاری از ما با اعتقاد به امامت گره خورده است. با این طرح، راه خویش را در تاریخ آغاز نموده ودر این راه رنج ها برده ایم. این تاریخ خونین تشیع و این رگ های جوشان پدران ماست که دست های حاکمان مسلط را خضاب کرده و افق را رنگین!  امروز و در این نسل، ما امامت را پذیرفته ایم ولی شاید طرح امامت برای خود ما که شیعه هستیم هم، گنگ و مبهم باشد. کتاب های «غدیر» و بر آن است تا ما را با زیر بناها و ضرورت و اهداف امامت و ولایت آشنا سازد.

عنوان: جلوه های غدیر/ نوشته: محمدرجاء واعظی/ ارائه توسط: بهاره حسن نژادی

نویسنده در این کتاب مختصر، با بیانی شیوا و روان به ذکر واقعه عظیم غدیر و حوادث بعد از آن می پردازد. کتاب64 صفحه ای جلوه های غدیر،عاری از هرگونه اطناب کلام و به صورت خلاصه و مفید به بیان واقعه غدیر می پردازد به لحاظ مذهبی و تاریخی بودن فاقد هرگونه تکلّفبوده و متنی ساده و روان نگارش که از نکات مثبت و قابل توجه کتاب می باشد سبک نوشتاری و سطح  علمی کتاب  آن را برای مخاطب عام قابل فهم می سازد . از لحاظ  ظاهری نیز قطع کتاب رقعی و مناسب،صفحه بندی مناسب،حروف نگاری مناسب،و در کل به لحاظ ظاهری کتاب مناسب می باشد.هر چند که کتاب بسیار خلاصه مختصر میباشد اما نویسنده کوشیده است، با دقت نظر به ذکر تمامی موارد با اهمیت و با ذکر آیه و روایات احادیث مربوط  بپردازد.همین امر نیز بر جذابیت کتاب افزوده است.نویسنده ضمن بیان هر مطلب روایات و احادیث مربوط به آن را نیز ذکر می کند.

عنوان: جرعه ای از زلال غدیر/ نوشته: حسن تاجری/ ارائه توسط: مریم نظری

جرعه ای از زلال غدیر کتابی است از جمله کتابهایی که در رابطه با شناخت های اعتقادی نوشته شده است
در ابتدای این کتاب سخن ناشر با عنوان ” به بهانه آغاز” آورده شده که بیان می دارد که تمامی این رنجها وستم ها و پیامد های ناگوار حاصل از آن که بر بشریت بار گردیده به خاطر یک انتخاب ناصحیح بوده وباعث گردیده که او را از شاه راه خوشبختی به دور داشته و بدین جا رسانده است ودر ادامه مطالب کلی از جریان غدیررا بیان می کند .

عنوان: حماسه غدیر/ نوشته: محمدرضا حکیمی/ ارائه توسط: مریم غلامیان

کتاب حاضر حاوی شرح، نقد و تفسیری است بر کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب» نوشته «عبدالحسین امینی»، که طی آن حادثه غدیر و تعریف آن از دیدگاه شیعه و سنی به تفصیل بیان شده است. کتاب «حماسه غدیر» – در چاپ قطع وزیری – دارای ۵ بخش است بدین شرح: بخش اول- مقدمه کوتاهی است درباره کتاب و موضوع و مسائل آن. بخش دوم- بحثی است در حدود ۲۰۰ صفحه (زیر عنوان «مدخل»)، درباره ارزش فرهنگ مذهبی شیعه، برای اجتماعات، در این روزگار. بخش سوم- چند مقاله و نامه علمی است درباره الغدیر و شناخت رسالت و محتوای کتاب. این نامه ها و نوشته شماری از محققان عرب است، اعم از سنی و شیعه و مسیحی. لیکن در این کتاب تنها ترجمه فارسی آنها را آورده ایم، و تنی چند از استادان و مترجمان بزرگوار ما، آن مقالات را برای کتاب ترجمه کرده اند.

عنوان: اسرار غدیر/ نوشته: محمدباقر انصاری/ ارائه توسط: فاطمه آذرافراز

این کتاب توسط حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد باقر انصاری تالیف شده است . گزارشی تحلیلی از لحظه به لحظه واقعه غدیر خم و شامل ناگفته هایی از آن ماجرا و نیز تحقیقی در محتوای خطبه غدیر است و همچنین جوانب اجتماعی و سیاسی آن را مورد بررسی قرار داده است سه خصوصیت این کتاب عبارتند از تقدیم یک دوره کامل از ماجرای غدیر با تمام جزئیات به صورت یک داستان متسلسل که تنظیم آن با جمع بندی دهها قطعه تاریخی و حدیثی انجام شده است – تقدیم خطبه غدیر به طور کامل و مقابله متن آن با هفت نسخه – تجزیه و تحلیل قسمتهای مختلف واقعه غدیر و نتیجه گیری های اعتقادی از خطبه غدیر – این کتاب در نه بخش تنظیم شده است – زمینه واقعه غدیر – ترسیمی از صحنه غدیر – شیاطین و منافقین در غدیر – چکیده ای از محتوای خطبه غدیر – سند و متن خطبه غدیر – متن عربی  خطبه غدیر – ترجمه فارسی خطبه غدیر – نتیجه گیری از خطبه غدیر – غید و جشن غدیر – پرونده باز غدیر تا قیامت و این کتاب توسط خود مولف خلاصه و به نام خطابه غدیر است که به زبانهای عربی و انگلیسی و ترکی نیز ترجمه شده است

عنوان: الغدیر/ نوشته: علامه امینی/  ارائه توسط: سارا موسی زاده

این کتاب ارزشمند  توسط  علامه گرانقدر عبدالحسین بن احمد امینی  تهیه و تنظیم  شده است .این کتاب بی نیاز از توضیح و تعریف است چراکه نتیجه زحمات و مطالعات هجده ساعته مولف در طول شبانه روز و نیز مسافرتهای طاقت فرسای اوبه چند کشور جهان است در طول عمرشریفشان می باشد کتابی است که بزرگان و علماواکثر مراجع و دانشمندان عصر مولف و حتی مسیحیان تقریظ و تقدیر و تشکر برای آن نوشته اند . در این کتاب ابتداء جوانب و اقعه غدیر خم از قبیل حدیث آن از نظرسند و دلالت و نیز آیات در غدیر و یا احادیث مربوط به غدیر و همچنین شعر و شعرای غدیر همه موارد بصورت تخصصی و موشکافانه مورد بررسی و نقد قرار گرفته است ودر بسیاری ازموارد با کوچکترین مناسبت مولف محترم وارد موضوعات دیگر شده و در حد کامل و به شکل فنی و علمی وارد بحث شده است که این خودغنای مطالب را چندین برابر کرده ، در این کتاب اکثرا” به مصادر عامه استشهاد شده است این کتاب در نوع خود بی نظیر وسند محک و استواردر اثبات حقانیت تشیع ومخصوصا ولایت و امامت وجانشینی بلافصل حضرت علی(ع) رااثبات می کند و…

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تعداد بازدید از این مطلب: 218


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


<-CommentForm->

اینجا وبلاگ کتابخانه ی عمومی پروین اعتصامی شهر ایلام - وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور - هستش. از این به بعد همه خبرهای مربوط به کتابخانه رو می تونید تو این وبلاگ بخونید و دنبال کنید. واسه این که به کتابخانه ما سر بزنید بیاید خیابان پاسداران، پارک کودک، می تونید با شماره 08433338520 هم تماس بگیرید. منتظر حضور شما تو کتابخانه ی خودتون هستیم. شرایط عضویت یک قطعه عکس 3*4 کپی کارت ملی مبلغ 20هزارتومان جهت عضویت