سالروز وفات دکتر غلامعلی عبیدی (پدر صنعت دارو سازی ایران)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 890
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 891
بازدید ماه : 3049
بازدید کل : 48285
تعداد مطالب : 794
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

<
نویسنده : فتاحی مسئول کتابخانه
تاریخ : شنبه 28 شهريور 1394
نظرات

غلامعلی عبیدی (خرداد ۱۲۹۹۲۸ شهریور ۱۳۸۳) دکتر داروساز، بنیان‌گذار لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی - نخستین کارخانه داروسازی در ایران در سال ۱۳۲۵، بنیان‌گذار کارخانه فارم دکتر عبیدی در ازبکستان، و دارای لقب «پدر پیر صنعت داروسازی ایران» است.

غلامعلی عبیدی در خرداد ماه سال ۱۲۹۹ هجری خورشیدی پا به جهان گذاشت. وی در سال ۱۳۱۷ وارد دانشکده طب و داروسازی دانشگاه تهران گردید و نزد استادان فرانسوی به تحصیل علم و دانش پرداخت و جزو دومین گروه دانشجویان رشته داروسازی بود که بعد از گذراندن موفقیت آمیز دوره ۴ ساله، در خرداد ماه سال ۱۳۲۱ با گرفتن درجهدکتری در رشته داروسازی فارغ التحصیل شد. او اولین کارخانه داروسازی را در سال ۱۳۲۵ بنا نهاد. تولید کارخانه را با شکل دارویی قرصآغاز کرد. اولین دارویی که تولید کرد ورمیسید (ضد انگل) و بعدی سنتونین (ضد انواع کرم) بود.

در سال ۱۳۳۷ اولین پروانه دارویی توسط وزارت بهداری به دکتر عبیدی اعطا شد. سپس تولید شکل دارویی مایع را برنامه‌ریزی و ساختشربتی را با نام سینه‌پکتوریت عبیدی آغاز کرد. در سال ۱۳۸۱ موفق به ساخت کارخانه فارم دکتر عبیدی در کشور ازبکستان شد و از این فعالیت به عنوان یکی از آرزوهایش نام برد.

وی در ۲۸ شهریور سال ۱۳۸۳ در اوج افتخار ملی و با عنوان «پدر پیر صنعت داروسازی ایران» بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان کسری تهراندرگذشت.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تعداد بازدید از این مطلب: 174


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


<-CommentForm->

اینجا وبلاگ کتابخانه ی عمومی پروین اعتصامی شهر ایلام - وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور - هستش. از این به بعد همه خبرهای مربوط به کتابخانه رو می تونید تو این وبلاگ بخونید و دنبال کنید. واسه این که به کتابخانه ما سر بزنید بیاید خیابان پاسداران، پارک کودک، می تونید با شماره 08433338520 هم تماس بگیرید. منتظر حضور شما تو کتابخانه ی خودتون هستیم. شرایط عضویت یک قطعه عکس 3*4 کپی کارت ملی مبلغ 20هزارتومان جهت عضویت